Via 6 dagsetaper, krydser du Alperne. Ønskes ekstra udfordring kan man på 3.etape køre med over Stelvio passet. Overliggerdag i Merano med mulighed for tilvalg af singletrail tur.
Vi starter ved det olympiske anlæg i Garmisch-Partenkirchen i Sydtyskland ved foden af Zugspitze, passerer gennem Østrig, Schweiz og kører de sidste tre etaper i Italien inden vi i bogstaveligste forstand står ved bredden af Gardasøen: Her slutter turen med en forfriskende svømmetur. Efter en festlig afslutningsaften kører vi næste morgen retur til udgangspunktet, hvor bilen holder parkeret eller til lufthavnen i Milano.
Detter er vores KLASSIKER, det var her det hele startede og vi har kørt turen med stor success siden 2014. Til 2019 har vi tilføjet E-MTB alternativet og vi glæder os til at tage jer med på denne DANMARKS premiere tur.
Basisruten (360 km/7.000 højdemeter) forløber overvejende ad skovveje og stier, ad cykelruter gennem landsbyer, vinmarker og æbleplantager. Vi har minimeret kørslen på trafikerede asfaltveje.
De forskellige pas er valgt med omhu efter flotte udsigter. Basisruten forlænges for de to andre hold med ekstra oplevelser i højderne og ekstra sløjfer. Guiderne er alle erfarne danske specialister i MTB – Orientering. Du behøver ikke at bekymre dig om at finde vej.
Strabadserne på denne tur måles mest på højdemeterne, og på det faktum, at vi hele tiden er undervejs. På tredje etape er der mulighed for at slå en ekstra “sløjfe” op omkring Stelviopasset, Europas højst beliggende bilpas 2.758 meter over havet. Dette er ca. 50 km ekstra og 1.850 højdemeter ekstra – men en ubeskrivelig oplevelse. Maden, arkitekturen, sproget skifter undervejs i de enkelte lande og du oplever det ægte syd Tyskland, Tyrol og nord Italien.
Vi bor på mellemklassehoteller med 3 til 4 stjerner. Hotellerne er alle vant til cyklister og har aflåste rum til cyklerne og mulighed for cykelvask. I løbet af turen arrangeres min. een tøjvaske dag. På hvert hotel er der et solidt lokalt aftensmåltid med tre – fire retter og en stor morgenbuffet inden vi drager videre.
Hver aften gennemgås på storskærm morgendagens ruter med kort, højdeprofiler, frokoststop og alternativer m.m.
Vi styrer bevidst udenom de højeste tinder, de vildeste nedkørsler og de mest krævende tekniske singletrails – vi prioriterer højt, at alle når sikkert frem til det afsluttende forfriskende bad i Gardasøen. Du bliver altså ikke udsat for alt for lange krævende tekniske passager – men vi garanterer dig, at du trods dette bliver godt brugt inden dagen er omme! Du får helt sikkert tetstet din E-MTB's batteri kapacitet og din evne til at dossere assistance niveauet korrekt, så du når frem uden af "løbe tør".
Dette er ikke en træningslejr, men en anderledes og unik ferie med sved på panden, en masse hygge, socialt samvær samt rigtig mange sanseindtryk, som det tager lang tid efterfølgende at fordøje.
DATO |
ETAPE |
AKTIVITET |
KM/HØJDE |
Lørdag d.29.juni 2019 |
Udrejse |
Individuel ankomst til Garmisch/Grainau. Intro tur og test af batteri påvirkingen i rigtige bakker kl. 14.00 (2-3t.) |
|
|
Søndag |
1. Garmisch/ Grainau–Imst |
Etapen starter ved foden af imponerende Zugspitze, 2968 m.o.h. . Tysklands højeste bjerg. I klart vejr ses gletsjerne på toppen. Vi kører fra startbyen Grainau en opstigning op over en udløber fra Zugspitze. Det stiger 900 højdemeter frem til grænsen til Østrig. Stigningen er lang og varierer i stigningsgrad. Her er det vigtigt, du finder dit eget tråd og ikke bruger for meget strøm. Du møder lignende stigninger de kommende dage. Efter frokost i Ehrwald går ruten op gennem et pas, dagens anden stigning på 600 højdemeter, her stiger procenterne yderligere. Vi har endnu kun haft få gæster, som kan cykle hele vejen op, men med E-MTB kan alle sikkert køre op. Efter en fantastisk nedtur og kaffe i en alpehytte kommer vi ned i et dalparti, som vi alle følger frem til Imst, på let kørte skovveje/stier. |
54/1400
|
|
Mandag |
2. Imst–Nauders |
Basisruten følger en stor del af dagen floden Inn. Vi krydser den 9 gange, mens vi cykler opad mod strømmen ad stier forbeholdt cyklister. Vi tager et par svinkeærinder op ad dalsiden undervejs til flotte gamle romerske vejanlæg. Til sidst efter et smut ind i Schweiz venter en opstigning på ca. 600 højdemeter op til Nauders højt beliggende i ca. 1500 m.o.h. En flot etapeafslutning op gennem skoven og løkker nedkørsel til Nauders |
80/2310
|
|
Tirsdag |
3. Nauders–Merano |
Basisturen går fra Nauders op ad skovveje til nogle spændende små single trails, som leder frem til grænsen til Italien. Du klatrer fra morgenstunden 600 meter op. Fra grænsen til Italien får vi nok turens flotteste udsigt ned over Reschensee og med gletsjerne og sneen ved Stelvio i det fjerne. Forsidebilledet i vor brochure! Herfra starter en nedtur uden lige. Det falder i alt ca. 1200 meter i løbet af de næste 80 km. Nogle helt fantastiske cykleveje/stier leder os ned til kulturbyen Merano. Undervejs stiger temperaturen betragteligt efterhånden som højdemeterne falder. Er du heldig, er der gang i vandkanonerne undervejs i Europas største æbleplantager, og du bliver behageligt kølnet af. Ingen er i tvivl om, at vi nu er ankommet til Italien – og at det nu er sommer her på sydsiden af alperne. Er du til det helt ekstraordinære, så kan 3. etape blive turens ubetinget kongeetape. Du melder dig til turen over Stelvio. Kursen sættes fra Nauders direkte 1000 højdemeter ned mod Glurns, herfra og 900 m.o.h. starter opturen til Europas højeste pas, Stelvio 2758 m.o.h. Fra toppen er der 49 hårnålesving nedad til Vinschgau, dalen frem til Merano. Du når med nød aftensmaden på hotellet og du har kørt 135 km med næsten 3.000hm. |
60/1760
|
|
Onsdag |
4. Overliggerdag i Merano – evt single trail tur |
Merano har ca. 35.000 indbyggere og er beliggende usædvanligt flot nede i dalen blot 200-300 m.o.h. omgivet at sneklædte toppe. Overliggerdagen er din egen. Der er masser af spændende shopping, velassorterede cykelforretninger, måske du mangler en reservedel eller fristes af nyt gear. På tidligere ture har flere besøgt byens nybyggede kurbad og nydt godt af såvel spabad og massage. Mulighederne er mange. Måske du foretrækker freden ved hotellets pool med en fadøl inden morgendagens udfordringer. Ellers kan liften ”Meran 2000” løfte dig op til nogle flotte cykelmuligheder i store højder. Er du klar er guiden også klar hertil. Erfaringsmæssigt nyder alle denne dag på hver sin egen facon. |
|
|
Torsdag |
5. Merano–Tuenno |
Med veludhvilede ben fortsætter vi sydpå, efter få kilometers opvarmning kravler vi op fra dalpartiet. Her møder du turens stejleste parti, mere end 25%. Ikke så langt, det går/cykler hurtigt opad. Snart kikker vi bogstaveligt ned på Merano. Gennem flotte skovpartier og efter en lang og udfordrende formiddag passerer vi passet Gampenjoch, 1518 m.o.h.. Herfra nedkørsel til frokost. Efter frokost venter en flot bjergryg med udfordrende trails ned mod byen Cagne, hvor en suveræn iskiosk venter. Nedkørseln er hurtig og løs, en udfordring på løse kalksten inden isen serveres. Herfra ses etapemålet, Tuenno i det fjerne. Byen ligger på den modsatte side af søen som ses 200 højdemeter nede, der venter blot 12 let kørte kilometer. |
56/1900
|
|
Fredag |
6. Tuenno–Gardasøen |
Dagen starter bjergpartiet Brenta. En udfordrende start hvor vi klatrer op over vinmarkerne. Udsigten er formidabel. Herefter følges et langt singletrail stykke langs en vandingskanal og inden frokost får vi en lang dalopkørsel med stigningsprocenter tæt på de 20, igen udfordres du på batteri forbruget og din doscering af hjælpen. Stigningen er på ca. 600 meter frem mod byen Andolo beliggende i ca. 1100 meters højde. På nær enkelte små ”himmelbjerge” er det herfra ned ad resten af dagen. Via Lago di Molvena, og en suveræn nedkørsel fra landsbyen Ranzo til slottet Castel Toblino, er vi nede i dalen frem mod Gardasøen. Herfra er de sidste 30 km på suveræne cykelveje, helt adskilt fra biltrafikken – det ruller bare. Ved bredden af Gardasøen venter et glas bobler og vi fejrer gennemførelsen af turen over Alperne med et forfriskende søbad. Herefter cykler vi samlet til vores hotel og en velfortjent festmiddag. |
84/1490
|
|
Lørdag d.6.juli 2019 |
Hjemrejse |
En chartret turistbus er klar om morgen kl 08.00 i Riva Del Garda. Vi – inklusiv din cykel - kører non stop bortset fra et enkelt stop ved Brennerpasset retur til startbyen Grainau, hvor vi ankommer til de ventende biler tidligt på eftermiddagen, senest kl. 14.00. Skal du hjem med toget eller flyet fra München sættes du forinden af ved stationen i Garmisch Partenkirchen. Skal du hjem med flyet fra Milano, Bergamo eller Verona er der afgang med individuel transfer fra Riva del Garda. |
|
|
TOTAL |
|
|
394km/9,160hm |
På denne tur kører alle på E-MTB og derfor på et hold.
HUSK dog at vores ture IKKE er træningslejr eller konkurrence, vi har plads til alle der VIL, har en fornuftig cykel, lidt teknik og en fornuftig basisform.
Du SKAL have et ekstra batteri til din cykel, som ligger klar i supportbilen. Alternativt må du have din oplader i dagsrygsækken så du kan lade op ved frokost og andre stop.
Dette er vigtigt så vi undgår afbrydelser i dagsetapen og minimerer chancen for du løber tør og dermed får en ekstra hård-/gå tur frem til hotellet.
Du planlægger og betaler selv for din transport fra Danmark til startbyen Grainau ved Garmisch og retur.
Mange vælger at køre i egen bil, men der er også fine flyforbindelser til Munchen og retur fra Milano. Måske snupper Du/I nogle ekstra dage på egen hånd før eller efter turen tværs over Alperne. Vi hjælper gerne med gode råd og vejledning og arrangerer transfer.
Egen bil |
Flyv til München og evt. retur fra Milano eller tog |
Garmisch ligger ca. 1000 km fra Kruså eller Rødby-Puttgarden. Regn med 10-11 timers kørsel fra grænsen. |
Du bestiller selv din fly rejse til München og evt. retur fra Bergamo, Milano eller Verona. Vent til du har modtaget bekræftelse på din deltagelse på turen. Der er flere daglige flyforbindelser til/fra de nævnte lufthavne, check evt www.momondo.dk eller lavprisselskabernes egne hjemmesider. |
Passager i bil |
Ønsker du, hvis muligheden byder sig, at blive passager i en bil, tilkendegives dette ved tilmeldingen. Du afregner direkte med chaufføren kr. 1.200,- t/r for dig og din cykel. Du betaler selv forplejning og evt. supplerende overnatninger på ud- og hjemrejsen. Eventuelle pladser fordeles efterhånden som de modtages. |
Vi tilbyder at transportere din E-MTB tur/retur fra Danmark i lukket kassebil. Opsamling/udlevering fra Hovedstadsområdet samt Trekantsområdet – nærmere detaljer følger en måned før afrejse.
Cyklen gøres klar/afleveres med forhjulet og pedaler afmonteret. Vi pakker alle cykler i tæpper og gør alt hvad vi kan for at ungå ridser, men du er velkommen til selv at polstre stel, gaffel, styr og andre udsatte steder med skumrør eller lign.
Du kan sammen med cyklen få transporteret en lille blød sportstaske (max 10kg) På den måde kan du evt. rejse med fly alene med håndbagage og spare tillæg for kuffert.
HUSK Din cykel IKKE er forsikret ud over din egen forsikring.
Du betaler kr. 850,- i tillæg for denne transport.
Indkvartering i delt dobbeltværelse. Tillæg for enkeltværelse kr. 1.500,- (vi disponerer kun begrænset antal)
INKLUDERET |
IKKE INKLUDERET |
|
|
Efter max 2 hverdage vil du modtage en bekræftelse, med anvisning for indbetaling af kr. 1.500,- depositum.