Betegnelse 

Rute 

For hvem,  Fysik 

Kilometer Gennemsnit Dag 

Højdemeter Dag Gennemsnit 

Underlag 

Teknik 

Hold 1

Basisruten med moderationer.
Mindre stigning, kortere dagsstrækning, mindre teknik og tempoet mere moderat.

Motionist

Måske er dine erfaringer med MTB endnu begrænsede, måske trykker alderen, måske...
Til gengæld har du masser af mod på nye udfordringer, du er sej og fuld af gå på mod.
Du prioriterer det at få succes højt, har styr på dine ambitioner, hvorfor du vælger niveauet ”Motionist”

40-60 km

Undervejs i 5-6 timer på dagsetaper

Mest imellem
500 -1.000 meter

Stier og skovveje. Overvejende jævnt underlag

Generelt gælder, at du bør kunne køre ned ad de steder og på det underlag, hvor du også kan cykle opad. På
få kortere passager undervejs vil du sikkert være nødt til at trække cyklen.

Hold 2

Basisruten

 

Øvet motionist

Du er i den grad klar til dit livs største udfordring på MTB. Både opad og nedad. Du har cyklet mindst et par år, træner regelmæssigt. Du kender dig selv, ved hvad det vil sige at gå sukkerkold på længere dagsture. Du ser frem til en uge, med nye MTB udfordringer. 

50-80 km

Undervejs i 6-7 timer på dagsetaper 

 

Mest imellem
1.000 - 2.000 meter

 

Yderligere mindre spor og vandrestier. Ind imellem med stenet og løst underlag.

 

Mere stejle nedkørsler også med løst underlag. Passager på singletrails med sten og rødder. Enkeltstigninger kan forekomme med op til ca. 1.000 højdemeter. 

 

Hold 3

Basisruten med udfordrende supplementer.
Mere stigning, længere dagsstrækning, mere tempo og teknik end basisruten. 

 

Sport

Du glæder dig over den netop gennemførte nedkørsel og kan næsten ikke vente til næste stigning. Du har cyklet i ere år og har allerede erfaringer med bjerge. Du betegner dig som sportslig MTB’er og træner regelmæssigt. Måske har du prøvet kræfter med konkurrencer. Alderen betyder mindre, blot du har styr på teknikken og fysikken. 

60-90 km

Undervejs i 6-8 timer på dagsetaper

 

Ofte over 2.000 meter

 

Du får yderligere alt hvad naturen i øvrigt byder på, både op- og nedad.

 

Vi rykker sammen dine grænser på op-nedkørsler og singletrails, MEN ingen halsbrækkende drop eller hop. Både du selv og dit gear bliver langtidstestet. I dit liv som MTB rytter, snakker du efterfølgende om før og efter du valgte ”Sport”.


MTBO

På vores klassiske MTB tur på tværs af Alperne – Trans Alp – og vores nyklassiker på langs af Toscana tilbyder vi et fantastisk eventyr for dig som selv kan og vil finde vej og har erfaring med mountainbike orientering -MTBO.
Dette er sikkert verdens længste MTBO arrangementer, det lyder hårdt og er hårdt, men stadig en ferie med en masse unikke oplevelser undervejs.
For begge vores MTBO tilbud, gælder at du starter og slutter samme sted some vores “almindelige” tur. I overnatter på samme hoteller, spiser og hygger med de andre gæster, kører samme antal etaper og nyder en “hviledag” sammen med de øvrige gæster. Jeres bagage transporteres frem til hotellet i vores supportbil der måske nogen dage møder jeg på turen. I cykler ofte på en del af de samme spor og I er en del af gruppen, på nær når I, parvis 2 og 2, selv finder vej fra post til post, fra hotel til hotel.
 

Fakta

Som MTB-O’er finder du selvfølgelig selv vej. Af sikkerhedsmæssige grunde cykler du på hold med en makker eller ægtefælle. Så i er altid to til at hjælpe hinanden undervejs.
Dette er ikke en konkurrence, men en unik og ny ferieform med garanti for sved på panden, for dig som alligevel altid medbringer et kort, når du begiver dig ud i ukendt terræn.
På hver etape har du typisk 8-12 poster. Posternes placering gør, at du passerer de samme pas og møder de samme cykelmæssige udfordringer, som de der cykler med guide.


Kort 

Du får inden turen tilsendt en mappe med ca. 25 kort i størrelsen A3. Det er kopi af de kort vi som guider benytter os af på turen over Alperne og ned gennem Toscana. Det er topografiske vandre- og cykelkort, typisk i målestoksforholdet 1:50.000 og med en ækvidistance på mellem 20-40 meter.

Ikke alle etaper vil være indtegnet, men du kan således i ro og fred hjemmefra forberede dig på de første etaper samt hvilken type terræn og navigations mæssige udfordringer der venter.

Kuperingen og de relativt mange stier og skovveje gør at det, præcis som ved “almindelig” MTBO, er vejvalget – altså det at finde den optimale rute – som er udfordringen. Kortene er generelt utrolig detaljerede målestokken taget i betragtning. Man kan sige at genstande som er tegnet på kortet, findes også i virkeligheden, men det er ikke alle små stier og veje, som findes på kortet!
Gode vejvalg i forhold til stigningerne undervejs er afgørende, bom/forkerte vejvalg bliver hurtigt til ekstra stigninger i det alpine landskab og det kan mærkes mod slutningen af dagen.

På kortene er indtegnet de enkelte etaper, med start og mål, angivelse af vores hoteller samt evt. anbefalinger til frokost eller spektakulære udsigter eller spor du ikke må misse.
 

Etaperne

Dagsetaperne forløber efter ”rally” princippet. Det betyder, at dagens rute undervejs indeholder 2 – 4 sektioner af varierende længde, typisk hver på 2-10 km, på disse sektioner er der tidtagning. Resten af etapen, måske halvdelen, cykles uden tidtagning. Det er således i disse dele uden tidstagning, der indlægges valgfri frokostpause, fotopauser m.m..
Tiden for dagens etape er således summen af de 2-4 sektioner hvor der er tidtagning. Meningen med tidtagningen er først og fremmest at give dig mulighed for at sammenligne vejvalg, stræktider m.m. med de andre hold. Endelig bliver orienteringen altid mere udfordrende med tidtagning.

Posterne er markante terrængenstande, bygninger m.m. På hver post tager holdet som dokumentation for postpassagen et selfie med mobiltelefon. Posten er baggrund i dette billede og kameraet registrerer tiden.
 

Eksempler på stræk

De efterfølgende eksempler illustrerer de orienteringsmæssige udfordringer. Vi tilstræber få poster og lange stræk. Når du efterhånden bliver “dus” med kortet og grovorienteringen som følger af målestoksforholdet 1:50.000 vil store dele kunne køres kontinuerligt og med godt flow.


Eksempel 1

Fra Tyskland – Østrig og 1. etape.

START: Hotellet vi bor på i Grainau

Post 1: Grænseovergang til Østrig på sti,

Stræklængde i luftlinje 5,7 km og 695 meter stigning i niveau

Post 2. Udsigtbænk

Stræklængde i luftlinje 2,1 km og -150 meter fald i niveau

 


Eksempel 2

Fra Italien og 5. etape.

Post 3. Kirken

Post 4. Fodertrug med rindende frisk vand

Stræklængde i luftlinje 4,9 km og 420 meter stigning i niveau

Post 5. Stisammenløb

Stræklængde i luftlinje 2,1 km og 50 meter stigning i niveau

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eksempel 3

Fra Italien 3. etape, dalen med æble og vinmarker frem mod Merano

Post 3. Stisammenløb

Post 4. Jomfru Maria statue

Stræklængde 2,8 km og 8 meter stigning i niveau

Post 5. Cafe m. lille fiskesø. Frokoststop her.

Stræklængde 9,2 km og – 41 meter fald i niveau

 

Dine forudsætninger

De fysiske forudsætninger for at gennemføre disse sikkert verdens længste MTBO løb er de samme, som er gældende for deltagerne på den traditionelle Trans Alp og Toscana tur. Din fordel er, at du cykler helt uafhængigt af et større hold. Du og din makker bestemmer selv tempo, pauser og hvad vej I cykler.

Orienteringsteknisk er denne form for orientering ikke vanskeligere, end hvad du kender fra MTB-Orientering. Der er mindre finorientering – udfordringen ligger mere i at vælge gode vejvalg og efterfølgende gennemføre valget i praksis.
 

Konceptet

Ruterne er gennemtestet på vores tidligere ture og i sommeren 2017, gennemførte vi med stor success den første Trans Alp MTBO. Erfaringerne herfra og fra tidligere gennemkørsler af pas og passager danner udgangspunkt for finpudsning af ruterne til 2018. Husk kompas og kortplade!

                                         

 

                                         

Заказать обратный звонок

Обратный звонок успешно заказан!