Oplev det gamle østeuropa, de øde skove med de flotte bakker, landsbyer og fantastiske udsigter til blandt andet de Høje og Lave Tatra bjerge, Fatra-, Matra-, og Pillis bjergene samt Donau indløbet mod Budapest.
Bjergene er ikke høje som i Alperne, men bliver ved med at rulle op under og nedenunder os.
Vi kører gennem skove, over åbne græsbakker, på gamle jernbaner, ad MTB og vandrestier, overalt mødt med først en sund skeptisk der dog hurtigt skifter til en varm gæstfrihed.
I Krakow & Budapest har vi muligheden for at se nærmere på to af Europas mest interessante kulturbyer. Indimellem bor vi på flotte hoteller, ofte nybyggede og med højt kulinarisk niveau. Øllet og vinen fejler bestemt intet og koster ikke alverden. En krævende og flot tur i et spændende og meget varieret MTB terræn. Ikke egnet for nybegynderen. Egnet til EL-cykel med dobbelt batteri.
Starten til vores nye Østeuropa tur går i den historiske højborg, Krakow i det sydlige Polen og herfra ned i gennem det centrale østeuropa til en anden by mættet af historie og kultur, Budapest.
Indimellem to af europas mest spændende og populære rejs-til byer venter et MTB eventyr, man ikke kan få på nogen anden af vores ture. Det er ikke højdemeterne eller høje snedækkede tinder der gør denne tur speciel, men derimod det landskab vi kører i gennem og de stier/ruter vi skal benytte for at komme gennem Polen, Slovakiet og Ungarn.
Vi starter opstrøms langs Polens største flod Vistula, efter at have kørt os varme går det dog hurtigt ud i oplandet til Tatrabjergene der danner grænsen mellem Polen og Slovakiet. Vi kommer dog ikke helt hen over de Høje Tatra bjerge, det kan man ikke på cykel, men via en overnatning i de "små" bakker halvvejs oppe søger vi vest om og ankommer på 3. dagen til Liptovska søen i Slovakiet. Her starter de lave Tatra bjerge og her kan vi cykle. 4. dagen bliver turens mest krævende bjerg etape med to stigninger til toppe omkring 1.500m og en fantastisk nedkørsel og trail sektion. Inden kongeetapen afsluttes ved skisportsområdet Skalka, kører du sågar i gennem en small tunell.
Herefter bliver bjergene igen til bakker og skifter ila. 4 dagen navn til Fatra bakkerne efterhånden som vi kommer længere syd på, ned i varmen. 5.dagen’s overnatning er i en SPA by midt i et stort fladt område uden andet end 10 spa hoteller. Det bliver en varm aften men også med mulighed for et spa bad. Efter at have kørt en kortere transport strækning kommer vi ind i Ungarn og nu er det spor og single trail ned til Donau krydses i historiske, Visegrad på en lille flodfærge. Efter en kort men flot flodkrydsning med udsigt til Visegrad slottet overnatter vi på et lækkert hotel i Pillisbjergenes skygge. Sidste etape byder for nogen på ikoniske Dogobokö toppen i Pillisbjergene og en æblekage der har reddet mange cyklister på den 700m høje “top”. Nedkørslen af spor til Szentendre og paradeturen på Eurocykelvejen langs Donau ind til Parlamentsbygningen i Budapest er ting der vil printes i din hukommelse for evigt.
Udfordringerne på denne tur er de 7 dage i sadlen, de varierende underlag vi kører på op og ned af de mange bakker og bjerge, de forskellige stier, single trails, grusveje, markveje o.s.v. vi benytter for at komme frem gennem det der tidligere var lukket land. Det er helt ufriseret og ingen andre kører denne rute på MTB.
Hver opmærksom på at denne tur byder på hele 7 cykeldage med en overliggerdag og at spor/stier i Østeuropa ikke kan sammenlignes med det du kender fra de mere benyttede og kendte cykel/vandre destinationer. Det er dog også dette der gør turen helt unik og spændende at gennemføre.
Vi bor på alt fra 4 stjernede SPA hoteller til fine gamle pensioner, alle rene og pæne og meget gæstfri. Overnatningsstederne har aflåste rum til cyklerne og mulighed for cykelvask. I løbet af turen arrangeres min. een tøjvaske dag. På hvert hotel er der et solidt lokalt aftensmåltid med tre – fire retter og en stor morgenbuffet inden vi drager videre.
Hver aften gennemgås på storskærm morgendagens ruter med kort, højdeprofiler, frokoststop og alternativer m.m.
Vi styrer på Øvet Motionist bevidst udenom de højeste tinder, de vildeste nedkørsler og de mest krævende tekniske singletrails – vi prioriterer højt, at alle når sikkert frem til det afsluttende foto foran parlamentet i Budapest. Du bliver altså ikke udsat for lange krævende tekniske passager – men vi garanterer dig, at du trods dette bliver godt brugt inden dagen er omme! På Sportslig motionist kører vi lidt højere, mere teknisk udfordrende og længere. Etaperne tilpasses deltagernes ønsker og kunnen, sikkerhed og gode oplevelser kommer først.
Dette er ikke en træningslejr, men en anderledes og unik ferie med sved på panden, en masse hygge, socialt samvær samt rigtig mange sanseindtryk, som det tager lang tid efterfølgende at fordøje.
DATO | ETAPE | AKTIVITET | KM/HØJDE |
Lørdag d. 8. august 2020 |
Udrejse | Individuel ankomst til Krakow, Polen Opvarmningstur i fantastisk MTB terræn i Wolski skoven som ligger helt ind i byen. Efter velkomstmødet går vi ud og spiser middag på lokal restaurant på egen regning. |
20-30km/300-500hm |
Søndag d. 9. august 2020 |
1. Krakow – Skomielna Czarna | Krakow, Polen – Vi kører opstrøms langs Vistula inden vi svinger til venstre direkte syd og kører mod de første bakker. De er ikke så høje og fulde af gode stier…i starten. Inden vi er fremme ved Olivia Spa hotellet er vi dog blevet advaret om hvad der venter de næste par dage. | 69-74km/1.400-1.750hm |
Mandag d. 10. august 2020 |
2. Skomielna Czarna, Polen – Brezovica, Slovakiet | Dagens etape starter med en brat opvågning og forsætter med rullende bakker på stier, spor og små veje. Der passeres to mindre ski anlæg og det bliver en hård dag for de fleste. Vi afslutter dog med en lang “nedkørsel” mod det flade parti der adskiller Polen og Slovakiet her lige vest for de Høje Tatra bjerge. Små 20km på en gammel nedlagt jernbane tager os over grænsen inden endnu et flot “spa” hotel venter. | 65-79km/1.000-1.380hm |
Tirsdag d. 11. august 2020 |
3. Brezovica – Ružomberok, begge i Slovakiet | Efter en lang etape igår, kører vi lidt kortere idag, men det mærker man ikke rigtigt efter den start! Det går opad efter 500m’s kørsel og stiger og stiger og stiger op til 1.314moh. Vi belønnes dog med en fantatisk MTB nedkørsel og senere med en flot klippedal og dagen afsluttes roligt langs Liptovsky søen og et par små bakkedrag, hvor vi nu kører ind mod de lave Tatra bjerge. | 63-72km/1.180-1.500hm |
Onsdag d.12. august 2020 |
4.Ružomberok – Skalka, Slovakiet | Det kan ikke undgåes længere, MEN nu kommer KONGEetappen! Vi starter dog stille og roligt op gennem dalen ad en gammel nedlagt jernbane. Vi svinger op i endnu en dal og så en side dal, alt imens grus bliver til trail, Tatra møder Fatra, to bjergkæder. Vi kører i laveste gear længe og forsøger at nyde udsigten til Krizna 1.574moh, inden det endelig går nedaf mod frokosten. Efter bjerghotellets gullash suppe venter en fantasitsk nedkørsel inden dagens anden stigning møder os med flotte slugter og stejle skrænter. Lige inden vi er fremme ved dagens mål, skiområdet i Skalka, kører vi igennem en 50m lang tunnel kun for vandrere/cyklister og skiløbere. EN hård og lang dag belønnes med turens flottest beliggende hotel. Det bliver en rolig og kort aften. | 60-70km/1.900-2.100hm |
Torsdag d. 13. august 2020 |
Skalka, Slovakiet - overliggerdag | Efter gårdsdagens udfordring, for nogen den længste cykeldag nogensinde, venter en 100% afslapningsdag. Nabobygningen rummer svømmehal og massage tilbydes til fornuftige priser. Kremnica landsby ligger 10km nede og kan nåes med bus, her er historie og cafer. Nogen kan ikke holde sig og skal med Michael på tur rundt på de mange flotte og højtbeliggende spor, der i vinterhalvåret bruges til langrend. | |
Fredag d. 14. august 2020 |
5. Skalka – Hontianske Nemce, Slovakiet | 5 etape bliver den mest afvekslende. Vi starter i Fatra bjergene med en fantastisk nedkørsel på dobbelt og single trails, napper endnu en “lille” bakke, spiser frokost i Banská Štiavnica, en flot og historisk by midt i det gamle guld og sølvmine distrikt. Herefter følger en fantastisk tur langs en gammel minebane, der snor sig rundt i bakkerne, helt uden hm og så er det STOR klinge på turens længste “nedkørsel” på over 50km frem mod “sletten” ved SPA byen Dudince. Her er varmt! | 90-95km/1.300-1.600hm |
Lørdag d. 15. august 2020 |
6. Dudince, Slovakiet – Visegrad, Ungarn | 5 dage i sadlen kan mærkes og der er derfor ingen klager over en flad start med transport frem til grænsen på dagens etape, der nok er turens korteste men IKKE nemmeste. Lige efter at være kørt ind i Ungarn bliver det dog sjovt igen. Hold 1 kører til toppen og hold 2 snor sig rundt i Börsany nationalparken som leder os frem mod flotte udsigter over Donau, Pilis bjergene og Visegrad slottet, som vi bor 5km fra. | 75-80km/1.000-1.400hm |
Søndag d. 16. august 2020 |
7. Visegrad – Budapest, Ungarn | Sidste etape bliver ikke nem. Turlederen og guide på hold 1 holdet viser her frem hvad 5 år med bopæl i Budapest kan bringe af lokalkendskab til trails, bakker, spor og kagehus. Hold 1 og 2 mødes i Szentendre og en fantastisk tur afsluttes med “paradekørsel" ad en af europas mest populære cykelveje ind mod Budapest. Det forløsende slutbillede fra Buda-siden med den imponerende parlaments bygning på Pest siden i baggrunden markerer afslutningen. Der bliver tid til at nyde hotellet, som ligger midt i Donau floden, SPA, inden vi siger pænt farvel med en festmiddag i Buda. | 50-65km/500-1.500hm |
Mandag d. 17. august 2020 |
Hjemrejse | Morgenmad – individuel afrejse via Budapest lufthavn eller transfer tilbage til Krakow. Bliv evt. i Budapest og tag et par dage som turist. | |
TOTAL | Basisruten giver udgangspunktet for turen, hold 1 kører lidt længere og med flere højdemeter. | 490km/9.000hm |
På denne tur udbyder vi 2 niveauer: 1.Sportslig motionist & 2.Øvet Motionist.
HUSK dog at vores ture IKKE er træningslejr eller konkurrence, vi har plads til alle der VIL, har en fornuftig cykel, lidt teknik og en fornuftig basisform.
Du planlægger og betaler selv for din transport fra Danmark til Krakow. Hjemturen arrangerer du fra Krakow eller Budapest.
Måske snupper Du/I nogle ekstra dage på egen hånd i Krakow og/eller Budapest. Vi hjælper gerne med gode råd og vejledning.
Egen bil |
Med fly til Krakow/fra Budapest |
Krakow ligger præcis 1.000 km fra Kruså eller 830 km fra Rostock og det er motorvej hele vejen. |
Du bestiller og arrangerer selv din flyrejse. |
Passager i bil |
Ønsker du, hvis muligheden byder sig, at blive passager(evt. med-chauffør) i en bil, tilkendegives dette ved tilmeldingen. Du betaler selv forplejning og evt. supplerende overnatninger på ud- og hjemrejsen. Eventuelle pladser fordeles efterhånden som de modtages. Betaling aftales og klares indbyrdes og denne service er IKKE en del af turens pris eller MTB-Adventure ApS rejsetilbud. |
Vi tilbyder at transportere din MTB tur/retur fra Danmark i lukket kassebil. Opsamling/udlevering fra Hovedstadsområdet samt Trekantsområdet – nærmere detaljer følger en måned før afrejse.
Cyklen gøres klar/afleveres med forhjulet og pedaler afmonteret. Vi pakker alle cykler i tæpper og gør alt hvad vi kan for at ungå ridser, men du er velkommen til selv at polstre stel, gaffel, styr og andre udsatte steder med skumrør eller lign.
Du kan sammen med cyklen få transporteret en lille blød sportstaske (max 10kg) På den måde kan du evt. rejse med fly alene med håndbagage og spare tillæg for kuffert.
Du betaler kr. 900,- i tillæg for denne transport.
Indkvartering i delt dobbeltværelse. Tillæg for enkeltværelse kr. 2.500,- (vi disponerer kun begrænset antal)
INKLUDERET |
IKKE INKLUDERET |
---|---|
|
|
Efter max 2 hverdage vil du modtage en bekræftelse, med anvisning for indbetaling af kr. 1.500,- depositum.